Mapa stránky Press Kontakt YouTube Facebook

Messerschmitt - projekt


REŠTAUROVANIE LIETADLA MESSERSCHMITT Bf 109G-10

 Z tlačovej správy:

Slovenskému technickému múzeu sa podarilo získať do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – Messerschmitt Bf 109G-10. Pobočka STM – Múzeum letectva po niekoľkomesačnom rokovaní získala v októbri 2012 od súkromného zberateľa, pána Jürgena Dilgera z Nemecka, exemplár legendárnej nemeckej stíhačky zámenou za letecký motor DB-605.
Doposiaľ zdokumentovaná história tohto legendárneho stroja hovorí, že bol  zostrelený dňa 1. januára 1945 pri operácii "Bodenplatte" v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel a zasiahla  ho strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa jeho lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili.
Vrak lietadla tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal. Až v roku 1988 ich pán Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky, protipožiarna prepážku atď. V roku 2004 pán Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného aj tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me 109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal pán Jürgen Dilger, ktorý  ho osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
Riaditeľ Múzea letectva, Ing. Miroslav Hájek, dodáva: „Táto výmena bola pre nás mimoriadne výhodná. Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 % lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30-tych rokov minulého storočia."
Slovenské technické múzeum má s týmto nepochybne výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány: „Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu, tak aby sme ho, čo možno v najkratšom možnom čase, mohli odprezentovať našim návštevníkom“, dodáva Ing. Hájek.
Suma, ktorá bude potrebná pre reštaurovanie lietadla ešte nie je definitívne vyčíslená. Už teraz je však isté, že vlastné prostriedky múzea nebudú dostatočné: „Samozrejme, že sa budeme snažiť sumu vyskladať z viacerých zdrojov. Ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje  históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva. V krátkom čase oslovíme potenciálnych partnerov s ponukou spolupráce pri tomto projekte“. Dopĺňa Mgr. Ján Melich – námestník GR STM pre marketing a služby.

Podeľte sa s nami o Vaše názory, pripomienky, návrhy... k projektu "Reštaurovanie lietadla Messerschmitt"

Komentáre (11)

ostáva 500 znakov

Cancel or

  • Držím palce s týmto projektom! ;) Dúfam, že čo najskôr budeme my, košičania a aj ostatný návštevníci leteckého múzea obdivovať tento vzácny exponát... ;)
  • Dakujeme za ponuku, pan Vacha - dalsiu komunikaciu budeme realizovat prostrednictvom mailu - kontakt priamo na Muzeum letectva: muzeumletectva@stm-ke.sk. /Kolegovia Vam uz odpovedali:-)/
  • Dobrý den, pokud by byl zájem tak je možnost přístrojové desky s originálním vybavením do Bf109G/K. V případě zájmu v.vacha@tiscali.cz . S pozdravem Vladek Vácha

  • Autenticitu lietadla odhadujeme na viac než 60-70%. Snahou bude použiť čo najviac originálnych dielov (aj z depozitára Múzea letectva) tak, aby sme sa na konci dostali na hodnotu 80 %.
    Reštaurovanie bude prebiehať v priestoroch STM - Múzea letectva za pomoci ľudí, ktorí sa zaoberajú takouto činnosťou.
  • Z koľkých percent je lietadlo autentické a ako bude prebiehať reštaurovanie lietadla?
  • Podľa našich vedomostí na Slovensku momentálne nie je žiadne Me-109.
  • Koľko bolo vyrobených podobných lietadiel?
  • Willy Messerschmitt - bol hlavný konštruktér firmy Bayerische Flugzeugwerke (preto sa objavuje aj názov Bf-109), skonštruoval aj lietadlá Me-110, Me – 163 (raketové), Me-262 (prúdové).
  • Kto to bol Messerschmitt ?
  • Lietadiel Messerschmit ME 109 bolo vyrobených viac než 30 000 ks. Originálnych konštrukcií s históriou je na svete len niekoľko desiatok. Ide o hlavné stíhacie lietadlo na strane Nemecka počas II. Svetovej vojny.
  • Koľko bolo vyrobených podobných lietadiel?