Z expozícií STM-Múzea dopravy v Bratislave

Pridané: 10. 05. 2021

STM-Múzem dopravy v Bratislave prezentuje historický vývoj cestnej, železničnej a čiastočne i pripravovanej vodnej dopravy na území Slovenska. Situované je v priestoroch koľajiska a skladov prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice z 19. storočia.
V stálych expozíciách sú prezentované vzácne kolekcie historických dopravných prostriedkov cestnej a železničnej dopravy. STM-Múzeum dopravy vzniklo v roku 1999 zásluhou troch subjektov: Železníc Slovenskej republiky, Slovenského technického múzea v Košiciach a Veterán klubu Bratislava, a s podporou sponzora PPA Controll, a. s.

Na koľajisko prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice dorazil už v roku 1848 prvý parný vlak na území Slovenska. Železničná expozícia prezentuje vývoj zabezpečovacej, signalizačnej a oznamovacej techniky, ako aj iných artefaktov koľajovej dopravy. Expozícii Vývoj železničnej, oznamovacej a zabezpečovacej techniky dominuje dioráma dopravnej kancelárie zo 60. rokov 20. storočia, model viaduktu konskej železnice (pri Báhoni) zo 40. rokov 19. storočia, návestné lampáše zo začiatku 20. storočia, zbierka železničných rovnošiat, ľahká ručná drevená drezina, motorová osobná drezina Tatra T 15/52 z roku 1947, „Lampáreň” a zbierka zvonkových návestidiel, dištančné Schönbachovo návestidlo, staničné elektromechanické zabezpečovacie zariadenie Siemens-Halske a model pancierového vlaku SNP.
Zlatý vek na koľajniciach prezentujú parné rušne pochádzajúce z obdobia rokov 1902 – 1946, a to: unikátny motorový rušeň zo 60. rokov 20. storočia, špeciálny akumulačný (bezohňový) parný rušeň, snehový pluh, ručný žeriav s nosnosťou 10 t, nákladný motorový vozeň s vežovým stanovišťom rušňovodiča z roku 1928 a traťový stroj (podbíjačka).
Expozície zamerané na cestnú dopravu prezentujú historické bicykle, ako aj mnohé ďalšie bezmotorové dopravné prostriedky, medzi ktoré patria detské kočíky, záprahové sane, koče, ako aj technika využívaná hasičmi pri zdolávaní požiaru. Motorové dopravné prostriedky sú zastúpené automobilmi s charakteristickou hranatou karosériou značiek Tatra, Škoda, Praga i ďalších.
Inštalovaný v predrenovačnom stave je i unikát, jeden z najväčších a najdrahších automobilov československej medzivojnovej výroby, šesťvalcová Praga Golden, vyrobená v roku 1937. Je súčasťou diorámy historickej dielne na opravu motorových vozidiel vybavenej dobovým zariadením.
Pre priaznivcov jednostopových vozidiel je prezentovaný masívny dvojvalcový Indian 750 cm3 z konca 30. rokov 20. storočia (typický reprezentant americkej motocyklovej školy) alebo motocykel Ogar 4 z roku 1938. K najstarším vystaveným motocyklom patrí francúzsky Terrot z roku 1922. Zaujímavosťou sú stroje Čechie-Böhmerland vyrábané v severočeskom pohraničí v rokoch 1925 – 1939.
Automobilová výroba v Československu po roku 1945 nadviazala na predvojnovú tradíciu, ktorá ju radila medzi najrozvinutejšie v Európe. Obnovila sa výroba niektorých starých modelov, následne bola uvedená na trh Škoda 1101, známa pod názvom Tudor, a začiatkom 50. rokov štvordverový sedan Škoda 1201. Potom sa výrobca sústredil na výrobu ľudového automobilu v podobe typového radu vozidiel Škoda 440 Spartak, neskôr Octavia nasledovaná celým radom populárnych „embéčok“.
Pozoruhodné sú však predovšetkým vozidlá vyvinuté a následne zhotovené priamo v Bratislave pod hlavičkou bratislavskej pobočky automobilky Tatra, a neskôr Bratislavských automobilových závodov (BAZ). Popri niekoľkých osobných automobiloch (napríklad osobný automobil Škoda Garde sériovo vyrábaný aj v Bratislave) je možné v múzeu nájsť hneď niekoľko prototypov úžitkových automobilov z 80. rokov 20. storočia, i skutočný unikát (a dizajnérsky skvost), mikrobus Tatra 603 MB z roku 1961.