Domov  /  Pobočky  /  Múzeum letectva v Košiciach  /  Základné informácie

Múzeum letectva v Košiciach

 

Prvé Múzeum letectva na Slovensku. Od roku 2002, na ploche 7100 m² prezentuje takmer 500 unikátnych exponátov, ktoré nevšedným spôsobom približujú históriu letectva, vývoja lietadiel, leteckých motorov a prístrojovej techniky, od počiatkov lietania až po nedávnu minulosť. 

Múzeum ponúka pre návštevníka aj zaujímavý pohľad do histórie cestnej dopravy. Vzácne zbierky sú vystavené v osobitnej expozícii.

Múzeum letectva prezentuje návštevníkom šesť expozícií:

Počiatky letectva do roku 1945

Vývoj letectva a leteckej techniky do roku 1945, zastupuje excelentná zbierka piestových motorov a modely ôsmich lietadiel charakteristických pre obdobie do roku 1945. Ako jediné múzeum na Slovensku vystavujeme nemeckú stíhačku Messerschmitt Bf-109 G14/AS, legendárne lietadlo z obdobia druhej svetovej vojny. Ide o výnimočný exponát, s vlastným príbehom a históriou. Návštevníka upútajú i ďalšie unikátne lietadlá reprezentujúce začiatky letectva, prvú a druhú svetovú vojnu.

Vývoj letectva a leteckej techniky po roku 1945

Vývoj letectva po roku 1945 zastupujú lietadlá sovietskej konštrukcie typu Iljušin Il-14 a Il-18, Jakovlev Jak-40 a vrtuľník Mi-8. Návštevníkmi je vyhľadávaná letecká technika, používaná v československom a v slovenskom vojenskom letectve: Suchoj Su-25K a Su-22M4, Mig-21F (MF, R, U), Mig-29, vrtuľníky HC-102 a Mi-24. Technickými ikonami sú vystavené lietadlá československej výroby: Aero L-29 Delfín, Let L-200 Morava a Vetroň Let L-13 Blaník. Malých i veľkých zaujme prehliadka interiéru vládneho špeciálu Tupolev TU-154M.

Galéria lietadiel

Unikátnu galériu lietadiel – darov prezidentov a vlád, založil prezident SR Rudolf Schuster. Vystavené sú prevažne vojenské lietadlá: Mirage III RS (Švajčiarsko), francúzska stíhačka Mirage IIIE, Lockheed F-104S Startfighter z Talianska. Northrop NF-5FA (Grécko), Mc Donell Douglas F-4F Phantom (Nemecko), Saab J-37 Viggen (Švédsko), stredoplošník Saab J-35 Draken (Rakúsko). Európskym unikátom je Nanchang Q-5 z Číny. Vrtuľníky zastupuje Sa-313 Aloutte II z Belgicka, Bell UH-1 Iroquois z USA, ruský Polikarpov PO-2 Kukuruznik. Z Ukrajiny je lietadlo SU-15MT a odpaľovacie zariadenie s imitáciou bojovej hlavice rakety SS-24 Scalpel.

Letecká prístrojová technika

Expozíciu leteckej prístrojovej techniky reprezentujú unikátne systémy na kontrolu motorov, ďalej navigačné, záchranné, špeciálne registračné systémy, systémy pre kontrolu činnosti a bezpečnosti i palubné systémy. Expozícia návštevníkovi približuje vývoj prístrojov a systémov lietadiel od počiatku až po koniec 20. storočia.

Letecké konštrukcie

V expozícii Leteckých konštrukcií sú demonštrované základy leteckých konštrukcií lietadiel a ich motorov. Návštevník má unikátnu možnosť nahliadnuť do leteckých štandardných konštrukcií lietadiel a vrtuľníkov. Letecké konštrukcie tu reprezentujú vzácne letecké motory: Austro-Daimler (1916), Salmson Canton-Unné (1916), Walter Scolar (1936), Rolls-Royce Merlin (1940 – 1945), BMW – 801 (1942 – 1944) a Junkers Jumo 004 a ďalšie technické unikáty, ktoré určovali vývoj letectva vo svete.

Cestná doprava I. a II.

Expozícia cestnej dopravy I. a II. vznikla v spolupráci s Veterán klubom Cassovia Retro Košice. Vystavuje exkluzívne veterány historických bicyklov, motocyklov, osobných a nákladných automobilov. Vozidlá charakterizujú najmä československú výrobu. Zo vzácnejších exponátov je tu polocabrio Tatra 57 (1932), vozidlo Praga Picolo (1934) a Opel Kapitan (1950) i Jawa Minor Roadster. Raritou je Citroën (1939) aj 6 valcový Chevrolet (1940). Z motocyklov sú zastúpené predvojnová ČZ Jawa – pérák a mnohé ďalšie.